Poticaj na razmišljanje o "lomljenju kruha" (tema 3. vazmene nedjelje)

EUHARISTIJA – OBNOVA UMA I SRCA TER IZVOR SNAGE

Opis susreta Uskrsloga s dvojicom učenika na njihovu putu iz Jeruzalema prema Emausu je izvještaj Sv. Luke o jednom susretu i istodobno pouka o prepoznavanju Isusa nakon što je ubijen i uskrsnuo.

Evanđelist Luka nas najprije uvodi u hod i razgovor dvojice učenika od kojih jednomu znamo i ime: Kleofa. Ta dvojica idu (zapravo – bježe, zbog straha za vlastiti život) iz Jeruzalema u Emaus. Ostavili su Jeruzalem i događaje u njemu, ali su još uvijek pod jakim dojmom svih događaja posljednjih dana u Jeruzalemu. O tome putem razgovaraju. Na putu će im se približiti Isus, ali oni ga neće prepoznati. Izgledat će im kao stranac. Pustit će ga u svoje društvo i on će ići s njima jedan dio puta. Ući će i u razgovor koji oni vode i produbiti ga.
Dakle, Isus ih susreće, pridružuje im se, hoda s njima i razgovara s njima. Cijelo vrijeme učenici ga ne prepoznaju. Razgovaraju o Njemu i razgovaraju s Njime, ali ne znaju da je onaj o kome razgovaraju ujedno i njihov sugovornik. Luka kaže da im je to bilo uskraćeno. Isus je s njima rame uz rame, hoda s njima u istome ritmu koraka, razgovara s njima o istoj temi, ali njima je uskraćeno prepoznati ga sve dok se ne ispune preduvjeti da ga mogu prepoznati.

Taj događaj, kako ga je Sv. Luka prenio, pomaže mnogim vjernicima koji će se poslije kroz stoljeća na svome životnom putu i u svojim pitanjima i razgovorima pitati kako prepoznati prisutnost istog Uskrsloga. Učenici uskrsloga Isusa ne opažaju izravno. Da su ga odmah prepoznali, prestali b ići dalje svojim putom i prestali bi razgovarati o njegovoj smrti. Pustili bi Njega da ih vodi i dali bi Njemu da On vodi razgovor. Uskrsli, međutim, to nije htio. On je htio ući u njihov hod i sudjelovati u njihovu razgovoru. Štoviše svojim ih pitanjima potiče da govore. Kao da mu je važno izreknu sve što im je na duši. Ne pita ih iz neznanja. Neće ih ušutkati zato što ne vide kao što On vidi. Potiče ih da pričaju više i šire. Dok budu pričali, iz njih će izlaziti snuždenost i oni će govoreći o Isusu izricati i kako razumiju sebe, i tako će se malo po malo mijenjati i njihovo raspoloženje.
Kada sve ispričaju i kada dovrše opisivati svoje stanje, Uskrsli će preuzeti riječ. Pokazat će im da ne vide dovoljno široko. Zadržali su se na posljednjih nekoliko dana. Ne razumiju sveta Pisma. Zbunjeni su zbog priča žena o susretu s praznim grobom i anđelima koji su im rekli da je Isus živ. Uskrsli će ih nazvati »bezumnima i sporima srcem da vjeruju što su proroci navijestili«. I počet će im tumačiti Pisma.

Dakle, imamo važnu po(r)uku:
- Tko hoće razumjeti događaje s Isusom Nazarećaninom, to ne može ako ne razumije Pisma. Tako uz hod i razgovor otkrivamo i Pismo kao bitni preduvjet da bi se dogodilo prepoznavanje Uskrsloga. Uskrsli im tumači Pisma i to je način kako im pojašnjava što se s Njim dogodilo. Oni ga, međutim, još uvijek ne prepoznaju. To znači da – evo nam nova po(r)uka:
- Hod, razgovor i tumačenje Sv. pisma nisu dovoljni za otvaranje očiju koje vide Uskrsloga.

Sv. Luka dalje opisuje da je Isus htio produžiti, ali su ga ova dvojica zaustavljali i na koncu privoljeli da ostane s njima. Dakle, u ovom događaju imamo još jednu po(r)uku:
- Tko se hoće susresti s Uskrslim treba imati otvorena vrata svoga doma. Gostoljubivost, ta želja da pod svoj krov primim čovjeka koji treba zaštitu i prenoćište, još je jedna pretpostavka prije nego oči ugledaju Uskrsloga. Nije dovoljno samo slušati tumačenje Pisma. Potrebno je otvoriti svoje prostore i pozvati 'tuđinca' pod svoj krov.

Potom, za večerom, On koji je pristao biti gost svojim učenicima, odjednom se ponaša kao domaćin. Uzima KRUH, blagoslivlja ga, LOMI i dijeli. I - tada se učenicima otvaraju oči! Tada prepoznaju tko je s njima. I u tren, dočim su ga prepoznali - nestaje im s očiju. Ne mogu ga zadržati. U istom času drukčije razumiju sami sebe i prijeđeni put. Možda čak i cijeli svoj život. Pa to možemo shvatiti i kao novu po(r)uku:
- prepoznavanje uskrsloga Isusa ima izravnu posljedicu u samospoznaji.
Dakle, tek tada učenici odkrivaju da im se već prije dogodilo nešto važno: gorjelo im je srce dok im je otkrivao Pisma. Tu se krije tajna susreta s Uskrslim i nova po(r)uka nama:
- Srce gori kada nam Isus odkriva Pismo. Srce koje gori prepoznaje da se u Pismima skriva Uskrsli. Oči još ne vide, ali srce već zna. Srce je već znalo, ali um još nije bio razumio. Otkrivanje Pisma ne ide očima i ne ide samo razgovorom. Ide preko srca. Otkriva se umom i srcem. Kad um počne otkrivati da Pisma govore o Isusu, a srce počne gorjeti - Uskrsli je blizu.

No, još ga ne prepoznaju. To će se dogoditi tek u LOMLJENJU KRUHA. Prepoznat će Isusa koji im LOMI KRUH, Njega koji se LOMI kao KRUH za njihov život i On će im iščeznuti s očiju. U rukama će im ostati kruh, hrana. Uskrsli je pobijedio smrt da bi oni mogli živjeti, da bi se mogli hraniti hranom Živoga. Kakva radostna po(r)uka i nama!
Ova će dvojica odmah ustati od stola i istim putom kojim su došli vratiti se natrag u Jeruzalem. Oni koji su maloprije zbog blizine noći zaustavili Uskrsloga koga još nisu bili prepoznali, sada će po noći bez straha sami ići natrag u Jeruzalem.

Kao zaključak može se reći da nam evanđelist Luka opisuje snagu susreta s Uskrslim u EUHARISTIJI. A njezina je snaga – kao i zaključna po(r)uka – da otvara oči za prisutnost Uskrsloga, prevladava strah od noći, uklanja potištenost, otkriva vlastito srce i nuka na svjedočenje o susretu s Uskrslim.
Sv. Luka je po ovome izvještaju naznačio bitne elemente EUHARISTIJE. Ljudi idu svojim životnim putovima i među sobom razgovaraju o onom što ih pritišće. Već na putu i u razgovoru pridružuje im se Uskrsli, propituje ih i tumači im Pisma. Potom u kući, za stolom u lomljenju kruha opažaju prisutnost Uskrsloga. Iz tog susreta i prepoznavanja lakše spoznaju sami sebe, imaju odvažnosti vratiti se po noći u Jeruzalem i svjedočiti o svome susretu s ubijenim i uskrslim Učiteljem.
Kada se vjernici saberu oko STOLA s kojega im dolazi tumačenje SV. PISAMA koja govore o Isusu i na kojem se On LOMI kao KRUH, oni i sami sudjeluju u istoj tajni Božje prisutnosti među nama. Dolaze na susret razgovarajući o svojim iskustvima, pogledima na svijet, svojim planovima i razočaranjima. SUDJELUJUĆI u tumačenju PISAMA i u LOMLJENJU KRUHA bolje razumijevaju svoje životne putove i svoje srce. NAHRANJENI Kruhom Živim doživljavaju kako im se obnavljaju um, srce i životne snage. Potom odlaze ohrabreni za svoje putove i svoja svjedočanstva.

OBAVIJESTI - 29. nedjelja 'kroz godinu' (A), 18.10.2020.

1. KALENDAR novoga tjedna. ● Danas je 29. nedjelja 'kroz godinu' – ujedno blagdan Sv. Luke evanđelista, svetkovina u župama Lukovo i Lukovo Šugarje ● četvrtak,...   >>>

Pisma za budućnost - o ratu, žrtvama, pomirenju, koroni, cjepivu, medijima...

Pisma za budućnost - o ratu, žrtvama, pomirenju, koroni, cjepivu, medijima...

Prenosimo dva vrlo važna, koristna i veoma aktualna komentara, koji, premda imaju više nego nacionalno značenje, nemaju odjeka u tzv. srednjostrujnim medijima...   >>>

Poruka biskupa Zdenka za Katehetsku nedjelju 2020.

Poruka biskupa Zdenka za Katehetsku nedjelju 2020.

Draga braćo i sestre, dragi roditelji, djeco i mladi, dragi učitelji, vjeroučitelji, svećenici i suradnici! Započinjemo novu školsku godinu u nadi...   >>>

Reakcije na Izjavu Komisije 'Iustitia et Pax' o tzv. pandemiji

Reakcije na Izjavu Komisije 'Iustitia et Pax' o tzv. pandemiji

Poštovani vjernici, Nakon što je 17. rujna 2020., s podpisom mons. Đure Hranića, nadbiskupa đakovačko-osječkoga, predsjednika Komisije HBK Iustitia...   >>>

Što je sve sumnjivo u ovoj pandemiji - tko stoji iza globalnog eksperimenta?

Što je sve sumnjivo u ovoj pandemiji - tko stoji iza globalnog eksperimenta?

U cijelom svijetu poduzimaju se epidemiološke mjere koje iz temelja mijenjaju naše živote. Već sada, a osobito u bliskoj budućnosti, pojedinac, ali i zajednice...   >>>

Moja Župa
Mise i pobožnosti

Kompolje (župna crkva)

Sveta misa:
nedjeljom u 10,00 sati; radnim danom u 18,00 sati (u zimskom razdoblju) odnosno u 19,00 ili u 19,30 s. (u ljetnom razdoblju)

Pobožnost Srcu Isusovu:
devet prvih petaka (od listopada do lipnja) – sveta misa navečer, potom klanjanje Presvetom oltarskom sakramentu

Pobožnost Majci Božjoj:
u svibnju i listopadu krunica u 19,00 sati i potom sv. misa

Brlog

Sveta misa:
župna crkva: u drugu i posljednju nedjelju u mjesecu u 15,00 sati
Dom za odrasle "Bistričak": po dogovoru (o većim blagdanima)

Vratnik

Sveta misa:
župna crkva: nedjeljom u 12,00 sati
Crni Kal: prva nedjelja u mjesecu u 15,00 sati

Kad ce opet blog?...   >>>

Sveti Otac Benedikt XVI bio je osam godina na čelu Katoličke crkve. Prvi je Papa u posljednjih sedam stoljeća koji je odlučio...   >>>

13. veljače 2013. na Čistu Srijedu ili Pepelnicu, početku korizmenog vremena sahranjen je vlč. Mile Ivančić. Mučenik i okrutna...   >>>