Župnik (se) pita: Čime sam to uvrijedio neke vjernike?

Poštovani i dragi župljani Kompolja, Brloga i Vratnika!
Obraćam vam se ovim "otvorenim pismom", a neizravno ga upućujem svim kršćanima Gacke doline, naše biskupije i cijele Hrvatske, kao i svim ljudima dobre volje.
Osjećam potrebu razmijeniti s vama određeno iskustvo, prodiskutirati (pa i kroz debatu ili polemiku ako je potrebno) određene probleme vjerničke prakse, ujedno zatražiti savjet u ovom jedinstvenom "slučaju" - koji nije kao (moralni) "casus", ali itekako ima veze s moralnim ponašanjem vjernika – ter vašu pomoć kako bih što lakše ispravio pogrješku ako sam u nju upao ili pak nepravdu ako sam je nekome (pa i nehotice) nanio. A svima zajedno (premda većina izbjegava javne komentare) ipak možda može biti povod za razgovor i raspravu o vjerskom životu.

Dakle, razmjerno kratko vrijeme nakon što sam na Don blogu (na blogosferi Večernjeg lista) - http://blog.vecernji.hr/don-kacunko/cro-new-age-stalokatolici-i-medugoreni-6781 - objavio komentar pod naslovom "Cro New age: 'Štalokatolici' i 'međugoreni' ", javio se jedan vjernik s ozbiljnom kritikom i prigovorom za uvrjedu župljanima. A na pisanje toga teksta (posta) bio sam potaknut raznolikim komentarima Papina pohoda Sarajevu ter nekim događajima iz naše vjerničke svakodnevice (u koju spadaju i 'svetodnevice'). Koga zanima cijeli taj tekst i kontekst u koji sam smjestio dvije teme – istaknute s dva pojma u naslovu toga komentara – neka na blogu pročita cjeloviti post, a ovdje ću prenijeti samo dio koji se odnosi na neke vjernike-katolike koje sam nazvao "štalokatolicima". Priznajem da taj izraz već "na prvu" ima pomalo negativan prizvuk, ali on je svjesno izabran slijedom "klasične" analogije – prema pojmovima rimokatolik, grkokatolik, starokatolik…, kao i prema publicističkim novokovanicama kao što su npr. 'mimokatolici', 'solokatolici', 'kaptolici'… itd. Evo dakle toga "spornog" teksta s bloga – koji je nastavak prvoga dijela u kojem sam komentirao pojavu tzv. "međugorena" i kritizera pape Franje.

Završit ću ovaj odjeljak još 'zašiljenijim karikiranjem' - premda takvi "Gospini vojnici" u većini nisu ni iz Bosne ni iz Hercegovine, vjerojatno će ih u budućnosti netko uspoređivati s "bogumilim" pripadnicima "Crkve bosanske" u srednjem vijeku ter ih naz(i)vati pomalo čak uvrjedljivim imenima: "hercegovački krstjani", "međukatolici", "međukrstjani", "međugorski patareni", "mimokršćani"… i sl. (ispričavam se i žao mi je ako nisam bio dovoljno maštovit i vidovit ili ako sam bilo koga osobno uvrijedio – to mi nije namjera, jer kritiziram zablude a ne ljude!).
A kad je riječ o 'ŠTALOKATOLICIMA', napominjem kako valja paziti da ih se ne zamijeni s tzv. "starokatolicima", tj. s pripadnicima "Hrvatske (staro)katoličke crkve" (o kojoj najosnovnije podatke donosi i Wikipedija, a najvažnije je da je ta kršćanska zajednica nastala iz opozicije nekih njemačkih teologa na Prvom vatikanskom koncilu, zbog protivljenja dogmi o papinoj nepogrješivosti i primatu, a odvojili su se od Rimokatoličke crkve na kongresu u Münchenu 1871.; u Hrvatskoj su organizirani 1922.).
Jasno, i 'štalokatolici' su 'stari', tj. slijede vrlo staru tradiciju prisutnu u svim kršćanskim zemljama. Zapravo, iako i 'štalokatolici' u Hrvatskoj 'datiraju' vjerojatno od stoljeća sedmog, njihovo sam masovnije 'okupljanje' uočio tek ove godine na Tijelovo. Naime, kako ta kršćanska svetkovina "pada" uvijek u četvrtak ter je također državni blagdan, mnogi taj, na njihov način 'sveti dan', 'slave' radno - i taj dan, i svaki dan do nedjelje (koja je redovito uključena u 'proslavu').
Naravno, premda izvorno pripadaju selu, brojne njihove 'zajednice' postoje i u većim mjestima odnosno u gradovima, ali tamo se – po poznatoj pop/rock formuli "princip je isti, ostalo su nijanse" – nazivaju "morekatolici", "caffekatolici", "trgokatolici", "šumokatolici" (u Zagrebu su to "sljemekatolici"), "motokatolici", "loptokatolici", "šopingatolici"… itd. – ovisno dakle o tome gdje, tj. u kojoj "crkvi" te kršćanske krštene duše provode svetu nedjelju, Dan Gospodnji! A 'ŠTALOKATOLICI', što je očito iz njihova naziva, gotovo da ne izlaze iz ŠTALE odnosno sve što tijekom cijeloga dana pa i cijeli život rade – služi njihovoj štali.
Oni su zapravo potpuno 'štaloovisni' – kao neki o alkoholu, o videoigrama, o klađenju, o seksu, o drogi… - oni ni o čemu ne razmišljaju osim o funkcioniranju njihove štale! A budući da se u Hrvatskoj, zahvaljujući staroj tradiciji "spajanja praznika", Tijelovo slavi čak ČETIRI DANA, naši su 'štalokatolici' već u četvrtak, tj. upravo na prvi dan superproduženoga vikenda izišli na svoje travnjake sa svojim traktorima – neki u košnju, neki u prevrtanje, neki u skupljanje, neki u baliranje, neki u odvoženje – ovisno o tome što su napravili predhodnih dana! Svi ti njihovi poslovi obavljaju se kao 'sveti obredi' u čast njihovim 'svetim kravama", ali među njima se posebno ističe 'baaliranje' (kao u čast boga Baala!) jer u njemu kao 'ministranti' vrlo rado sudjeluju i djeca nakon KRIZME – i dečki i djevojčice…
Tako je rad sa sijenom postao svetinja pa se Tijelovo (vjerska svetkovina) pretvorilo u radno-rekreativni 'štalokatolički blagdan' – SIJENOVO, čije su glavne oznake 'sijenovske traktorske procesije'… jednako kao što su na cestama i prvi i zadnji dan toga "blagdana" na našim (auto)cestama duuuugačke 'motoprocesije'… Naziv 'Sijenovo' može ostati za sve 'crkve' (seoske i gradske) jer SIJENO ovdje ne označava krmivo (hranu za životinje), nego - nasuprot pšenici! – simbolizira biljku od koje NEMA KRUHA…

Dakle, svakome tako je standardno pismen, tj. tko ima barem "dva-tri zrna soli u glavi" jasno je da nikoga nisam ni osobno ni poimenično prozvao! Odnosno, ni na koga nisam ni pojedinačno ni skupno mislio – opisao sam samo pojavnost! I to najprije kao kršćanin, potom kao pastoralni djelatnik, tj. župnik koji je životno zauzet za vječno spasenje svojih vjernika! A u čemu je onda problem odnosno kako je došlo do "nesporazuma"? Teško je točno odgovoriti, ali u svakom slučaju – ako nije riječ o nekom drugom razlogu – moguće je dakako, u ovome "slučaju", da su se neki vjernici, ili pak "vjernici", našli jako uvrijeđeni i pogođeni zato što su se prepoznali među tzv. "štalokatolicima" – katolicima kojima je štala vrjednija od crkve!

To znači, kada sam opisivao i kritizirao taj fenomen, nisam "prozvao" niti sam mislio i na koga tko se bavi stočarstvom (a takvih je u mojim župama priličan broj) – jer to je vrijedan i težak posao, koji svi trebamo cijeniti, a koji se danas nažalost malo kome isplati i mnogi jedva preživljavaju! Nego mislio sam samo na lošu i štetnu pojavu da katolici zbog "štale" (tj. zbog stočarstva kojim se bave, a to se odnosi i na SVE DRUGE biznise!) ozbiljno krše Treću Božju zapovijed: "Spomeni se da svetkuješ Dan Gospodnji!" Takvi katolici zanemaruju i nedjelju i blagdane jer sve podlažu svome biznisu pa žrtvuju i svetu misu; njima je važnije npr. sijeno (ili getriba, ili šoping…) nego Isus u svetoj Hostiji pa su im svaka nedjelja i blagdan (kao) običan radni dan čak i za poslove koje ne moraju obaviti; oni nažalost ne vjeruju Isusovim riječima neka se ni za hranu ni za odjeću ne brinu tjeskobno jer On će sve dati onima koje se potpuno prepuste Božjoj providnosti!

Eto, dakle, samo sam na TAJ fenomen mislio i samo sam TAKVE promašene pojave uključio u pojam "štalokatolici", kao nekakav zajednički nazivnik za štetno i grješno ponašanje onih krštenika koji se smatraju katolicima, ali "od silnog posla nikad ne stignu u crkvu"… A što bih ja svećenik trebao činiti nego kritizirati takve pojave i na njih upozoravati ter svoje vjernike od njih odvraćati? Jednako kao što ne mogu ostati ravnodušan npr. na bogopsovku – a na nju bi trebao reagirati i svaki kršćanin, pa i kulturan ateist (jer takva psovka je i grijeh, i nekulturan čin, i loš primjer za djecu!) – kao što u nekim kafićima redovito čine neki vjernici pa i kad nije svećenik prisutan!

Naglašavam na kraju još jednom da u mojemu komentaru i kritici "štalokatolicizma" nije riječ o nevrjednovanju ili obezvrjeđivanju nekih poslova, niti o vrijeđanju ljudi koji moraju RADITI NEDJELJOM – pa znademo kolike su službe neizbježne danonoćno i na kakvim sve poslovima i u kakvim službama ljudi bez obzira na vjeru moraju raditi "i petkom i svetkom"! Svatko pismen i razuman lako će razumjeti na što sam mislio pa se nadam da to više ne moram tumačiti.

A ako ipak i nakon ovoga objašnjenja još uvijek ima onih koji smatraju da sam ih "teško uvrijedio", možda bi bilo najbolje da odmah pokrenu peticiju biskupu neka me iz Kompolja premjesti npr. na Vratnik (jer i tamo postoji kvartir – u koji samo treba uvesti centralno grijanje).

Na kraju ističem da, bez obzira na sva nerazumijevanja, za sve svoje vjernike jednako molim i svaki dan na sve mislim, posebno u svetoj misi, da Gospodin sve pojedinačno i njihove obitelji obdari obiljem svojega Blagoslova. Dodajem također da nikada nikoga namjerno nisam želio uvrijediti, a ako je itko iskreno povrijeđen bilo kojom mojom riječi ili činom – svakome se iskreno ispričavam i žalim za to moleći oproštenje!

Don Anđelko
župnik Kompolja, Brloga i Vratnika

NB: Objavljujem ovaj prilog na župnom portalu i Fejsbuku, s dubokim uvjerenjem da nisam nečim osobnim "uzurpirao" te medije. Činim to svjesno, ne zato što mi to nitko ne može zabraniti (takav ne želim biti!), nego zato što smatram da ova tema spada u "područje interesa" svih mojih župljana (ali i u Otočcu me već neki pitaju "što sam to napravio?"), a sigurno će biti zanimljiva i intrigantna i svima drugima – i vjernicima i svećenicima – jer nigdje nije bitno drukčije i svi se susreću s istim teškoćama. Osjetljivim "dušicama" dodatno se ispričavam za grubu iskrenost, a svima zahvaljujem na razumijevanju! Neka vas Bog sve blagoslovi!

Četvrtak, 9. Srpanj 2015.

Župnik (se) pita: Čime sam to uvrijedio neke vjernike?
Nova stranica župa KOMPOLJE, BRLOG i VRATNIK - na FACEBOOK profilu

Nova stranica župa KOMPOLJE, BRLOG i VRATNIK - na FACEBOOK profilu

Ova mrežna stranica (portal), nakon odlaska bivšega župnika don Anđelka Kaćunka na novu službu u Gospiću, više ne objavljuje sadržaje iz župa u naslovu. Nova...   >>>

KOMPOLJSKI "ZBOR" - SLAVLJE 'LETNJE STIPANJE': subota 21.8.!

KOMPOLJSKI "ZBOR" - SLAVLJE 'LETNJE STIPANJE': subota 21.8.!

Svečano koncelebrirano misno slavlje u 11,00 s. u zajedništvu sa svećenicima Otočkoga dekanata predvodi župnik (u odlasku) don Anđelko. Pjevanje vodi župni...   >>>

'Elizabeta' u Brlogu – radostno trostruko slavlje

'Elizabeta' u Brlogu – radostno trostruko slavlje

Proslava blagdana Marijina pohoda Elizabeti, zaštitnice župe Brlog, 29. svibnja, i ove je godine bila svedena samo na liturgijsko slavlje – nametnute 'mjere'...   >>>

Šokantne izjave - poziv na raspravu u Crkvi i društvu

Medicinska aktivistica Vera Sharav - Židovka koja je preživjela holokaust - ukazuje na sličnosti između nacističkog režima i onoga što se događa danas* (u...   >>>

Jedinstveno svečano slavlje sakramenata kršćanske inicijacije

Jedinstveno svečano slavlje sakramenata kršćanske inicijacije

U redovitim okolnostima života naših manjih župnih zajednica krštenje djece, premda nije čest događaj, smatra se nečim uobičajenim. Nasuprot tome, pristup...   >>>

Moja Župa
Mise i pobožnosti

Kompolje (župna crkva)

Sveta misa:
nedjeljom u 10,00 sati; radnim danom u 18,00 sati (u zimskom razdoblju) odnosno u 19,00 ili u 19,30 s. (u ljetnom razdoblju)

Pobožnost Srcu Isusovu:
devet prvih petaka (od listopada do lipnja) – sveta misa navečer, potom klanjanje Presvetom oltarskom sakramentu

Pobožnost Majci Božjoj:
u svibnju i listopadu krunica u 19,00 sati i potom sv. misa

Brlog

Sveta misa:
župna crkva: u drugu i posljednju nedjelju u mjesecu u 15,00 sati
Dom za odrasle "Bistričak": po dogovoru (o većim blagdanima)

Vratnik

Sveta misa:
župna crkva: nedjeljom u 12,00 sati
Crni Kal: prva nedjelja u mjesecu u 15,00 sati

Kad ce opet blog?...   >>>

Sveti Otac Benedikt XVI bio je osam godina na čelu Katoličke crkve. Prvi je Papa u posljednjih sedam stoljeća koji je odlučio...   >>>

13. veljače 2013. na Čistu Srijedu ili Pepelnicu, početku korizmenog vremena sahranjen je vlč. Mile Ivančić. Mučenik i okrutna...   >>>